søndag 17. mars 2013

Quiltetreff og årsmøtehelg.


Så er tre dager fullpakket med inspirasjon og syglede i regi av Norsk quilteforbund over for i år. 25-årsjubileet ble avholdt i Sarpsborg, og hotellet sydet av aktivitet: Håndsøm, maskinsøm, handling, vurderinger, loddkjøp og trekninger, foredrag, kurs og treff av forskjellige slag, god mat og masse koslige sosiale møter med stoffgale damer som meg selv. Årsmøte, quiltelagsmøte og bloggfrokost var det også.
For mitt vedkommende starta fredagen med kurs "Illusjonsteppe" med Marit Lauve. Morsom teknikk, og slettes ikke så vanskelig - når det gikk opp et lys og jeg forstod hvordan den spesielle effekten kom fram.

Lørdag var jeg på "uglevakt" -kurs med Edny Raknes Reiten og det var bruk av naturmaterialer, tråd og tyll på et lite ugleteppe. Vi frihåndsquilta, til og med over - og gjennom - tynne kvister. Koselig kurs, og jeg anbefaler å gå inn på bloggen til Edny og se alt det fine hun har laget med naturmaterialer i kombinasjon med stoff og søm!

Søndagens kurs var et teknikk-kurs med utgangspunkt i Jelly roll. Her ble det noen blokker, og to og to blokker blir "like" -men med fargene motsatt plassert.

Det er alltid inspirerende og lærerikt på kurs. Like viktig som det jeg lærer, synes jeg det er å se hvor ulikt resultat kursdeltakerne får ut fra stoffvalg og det som inspirerer dem. Det er også fint å jobbe med uvante stoff - som jelly roll, hvor jeg ikke kan velge de fargene jeg liker best. Det er sunt med en utfordring i ny og ne!

Foredrag + visning av fantastisk flotte tepper laget med utgangspunkt i Jelly roll,fredag, av Joanna Figuero, og foredrag av Edny Raknes Reiten hvor hun fortalte om det spennende og kreative naturprosjektet sitt, søndag, fikk jeg også med meg. Masse inspirasjon å hente hos begge!


Mønster - så jeg blir ikke tom for ideer på ei stund - og jeg hadde jo ikke så mange fra før......

Litt ble med hjem fra butikkene, men jeg synes selv jeg var flink som ikke handla annet enn det som sto på handlelappen.
Jeg tok lodd i stedet - ikke så mange, men noen.....

Først en stoffbit på ringlodderiet.

Jeg hadde levert 5 "lodd" til blokklotteriet, og jammen vant jeg blokker til et teppe! Spennende å tenke sammensetning, for det er stor variasjon i farger, og det er alle mulige teknikker brukt til å lage hjertene. Gleder meg til utfordringen!

Så var det lørdagslotteriet! Her vant jeg Jelly roll- to ganger, og samme stoff i begge.

Jeg vant også en "pung" med stoff og mønster til et bærenett.

En pose med stoff hvor det var eplestoff + matchende stoff ble også min i lotteriet!
Om jeg sov godt den natt til søndag!? Med hodet på to Jelly-ruller, hendene i hver sin godisbag med stoff og et hjerteteppe over dyna, kunne ikke natta vært bedre!

Tusen takk til alle de flinke, hyggelige, morsomme, inspirerende ++++ damene som bidro til at dette ble vårens vitamininnsprøytning! -og det er vel oss alle, fra leder og styre og til de som kommer og baaaare nyter! Alle trengs for at ei slik helg skal bli vellykket!

10 kommentarer:

  1. Det låter i mina öron som om Du haft en helt underbar helg. Den kan Du nog "leva på" i långa tider.

    Dollandesign

    SvarSlett
  2. Du har fått med deg utrolig mye på en helg. Det ble ikke tur til Sarpsborg på meg i år. Får komme sterkere igjen neste år.

    Takk for titten

    Astrid

    SvarSlett
  3. Takk for sist. Flott innlegg frå Quiltetreffet. Så mykje fint du har fått sydd på kursene du gjekk på. Du er goé. No har eg lagt meg til som følger av bloggen din.

    SvarSlett
  4. Mye inspirasjon å hente, og mye kjekt å ha, skulle gjerne vært der:)

    SvarSlett
  5. Gøy å lese din post her,inmari mye fint som jeg jo også har sett i virkelighet!! Og kjempe-hyggelig å prate så mye med deg denne NQF-helgen :-)

    SvarSlett
  6. Du har virkelig fått med deg mye i løpet av helgen! Det var så kjekt å treffe deg på rett, og veldig kjekt at du deltok på kurset mitt. Tusen takk for gode ord og hyggelig omtale:) Og den vinnerlykken da! Hørte navnet ditt ble ropt opp med jevne mellomrom under festmiddagen. Håper vi treffes neste år også! Eller kanskje allerede i oktober?

    SvarSlett
  7. Ja, jeg skjønner godt at du er fornøyd med helga. For ei vinnerlykke!! :-)) Nå kan vi bare være spente på hva du lager av alt dette.

    Takk for koselige ord i bloggen min. Det setter jeg stor pris på.

    SvarSlett
  8. Jammen rakk du mye denne helgen! Flotte ting du har laget på kurs!

    SvarSlett
  9. Oj.oj så mycket godis du visa idag ,,då!!Bambikram

    SvarSlett
  10. Hei. Jammen fikk du mye ut av helgen,også så flotte gevinster. Masse å kose seg med:-))

    SvarSlett